Uendelig forandring – alltid noe nytt å oppleve
Visste du at Uendelig aldri ser helt lik ut to ganger?

Foto: Helge Brekke, Munchmuseet
Mange tror en samlingsutstilling er det samme som en permanent utstilling. Men på MUNCH er Uendelig i stadig endring. Flere ganger i året byttes verk ut – enten fordi de skal lånes bort, konserveres, trenger ny ramme eller erstattes av et helt nytt verk. Det betyr at du kan komme tilbake igjen og igjen, og alltid oppleve Edvard Munch på nye måter.
En levende samlingsutstilling
Uendelig viser 130 verk fra Edvard Munchs kunstnerskap – fra ikoniske motiver til mindre kjente hovedverk. Men selv om rammen er den samme, er innholdet dynamisk.
– Det er flere grunner til at vi bytter ut verk i samlingsutstillingene våre, forteller registrar Margrete Molid Kvæl. – Vi har høy utlånsfrekvens til museer verden over, vi må ivareta en skjør samling, og vi gjør også kuratoriske endringer underveis.
Grunner til utskiftning:
Utlån til andre museer
MUNCH får ukentlig låneforespørsler fra hele verden, og årlig sendes tre–fire utlån fra Uendelig. Ett utlån kan være alt fra ett verk til 11. I tillegg lånes også verk ut fra Uendelig til andre utstillinger på MUNCH.
Bevaring og vedlikehold
Mange verk må hvile i mørket for å hindre skade fra lys, få ny ramme eller nytt glass, eller repareres.
Kuratoriske endringer
Noen ganger ønsker vi å fortelle en ny historie i utstillingen, og da må verk skiftes ut for å skape nye sammenhenger.
Bak kulissene – et presisjonsarbeid
Når et verk skal ut eller inn i Uendelig, settes en nøye koordinert prosess i gang.
– Det er mange ting som skal klaffe, sier Margrete. – Verket skal passe inn i helheten, være stabilt nok til å stilles ut, og ikke være utlånt til andre. Det blir noen sene kvelder med kunstmontering, men det gjør utstillingen levende – alltid klar til å by på nye skatter.
Dette maleriet vil bli mulig å se i Uendelig høsten 2025. Motivet er slagsmålet mellom Edvard Munch og Ludvig Karsten, og maleriet vises i sammenheng med museets Ludvig Karsten-utstilling som åpner 17.10.25.
Slagsmålet, Edvard Munch, 1932. Olje på lerret. Foto: Munchmuseet
Kuratorens utfordring: finne den perfekte erstatningen
Ansvarlig kurator Trine Otte Bak Nielsen har oppgaven med å velge verk som skal erstatte de som tas ned.
– Det fine med Munch er at han ofte laget flere versjoner av samme motiv, sier Trine. – Men noen ganger må vi finne noe helt annet. Da handler det om å velge verk som bygger opp om utstillingskonseptet, samtidig som det kan være en gylden anledning til å trekke frem sjeldent utstilte verk.
Hvorfor kunst må hvile
Edvard Munchs arbeidsmetoder har gitt oss unike verk – men også store bevaringsutfordringer. Han malte ofte utendørs, lot verk stå i vær og vind, og lot være å bruke ferniss, noe som gir en matt overflate. Noen verk er malt på papp, som gjør dem ekstra sårbare.
Papirarbeider som tegninger og akvareller er spesielt skjøre fordi materialer som papir og fargepigment brytes naturlig ned over tid, og når de utsettes for lys, går denne nedbrytingen raskere. Derfor må enkelte verk hvile i mørket mellom utstillingsperioder, og vi tester hvor mye lys de tåler med microfading.

Spesielt tegningene og grafikken som er utstilt i Uendelig er sårbar for lys og må skiftes ut i intervaller på seks, 12 og 18 måneder.
Foto: Ove Kvavik, Munchmuseet
En utstilling som aldri står stille
Uendelig er en samlingsutstilling – men ikke en permanent utstilling.
– Vi har mange verksbytter gjennom året, sier Trine. – Det betyr at det alltid er noe nytt å oppdage. Jeg sier derfor «på gjensyn» til alle våre gjester, og håper de snart kommer tilbake.